Musical Hair opowiada historię grupy hippisów walczących o pokój, prawa człowieka i szeroko pojętą tolerancję. Spektakl ten stał się odpowiedzią autorów i wykonawców na politykę amerykańskich działań wojennych w Wietnamie w latach 60’tych, a co za tym idzie – obowiązkowy pobór do wojska młodych obywateli, którzy idąc na wojnę, pozostawiali w ojczyźnie marzenia o własnej przyszłości. Hair w ocenie krytyków i widzów teatralnych stał się jednym z najważniejszych musicali wszech czasów, został także uznany za jeden z najgłośniejszych teatralnych manifestów, wciąż aktualny i porywający widzów na całym świecie.
Opis spektaklu pochodzi ze strony internetowej Sceny Relax.
Antoniusz Dietzius: Udowodniłem sobie tą premierą przede wszystkim to, że ja się potrafię jeszcze wzruszać. Przez te wszystkie tygodnie, a szczególnie w ostatnich dniach, te emocje niebywale mi towarzyszą. Myślę, że to jest bardzo dojrzała, piękna, barwna i mądra inscenizacja; przywrócenie tytułu, który niesie za sobą przesłanie akceptacji, wolności, miłości i pokoju na świecie – rzeczy nie bez powodu przywoływanych przez nas obecnie. Zwróćmy uwagę, że na świecie dzieje się tak dużo, że okazuje się, że musical Hair nie jest wcale tytułem przeterminowanym. Jest nadal aktualny – co jest w sumie bardzo przykre, że o te hasła cały czas musimy zabiegać. Warto więc mieć jakiś taki punkt zaczepienia, który może być nośnikiem takich pozytywnych, mocnych emocji, swoistego wyzwolenia. Nośnikiem może być teatr, scena, musical i możemy być nim my – dlatego też właśnie Hair powstał. Jesteśmy w Erze Wodnika, więc to też nie jest przypadek, że jakieś głosy zewsząd nam podpowiedziały, że to po ten tytuł powinniśmy sięgnąć.
Czym jest dla Ciebie Hair dzisiaj?
Dominika Sobol: Dzisiaj – to jest właśnie bardzo ciekawa kwestia, bo mimo że ten musical powstał w latach 70. i od tamtego czasu minęło już ponad 50 lat, to tematyka i kwestie tam zawarte są cały czas obecne: walka o wolność, o swoje przekonania, o równość, o braterstwo. Fajnie ogląda się Hair, zwłaszcza w Polsce, dlatego że to też może być nieco kontrowersyjny spektakl dla polskiego widza i bardzo mnie ciekawi, jaki będzie jego odbiór, bo ja się z tym tytułem utożsamiam.
Jakub Boros: Musical Hair jest dla mnie bardzo przełomową rzeczą. Cieszę się, że mogę brać udział w tej produkcji, ponieważ daje mi to szansę odkrycia zupełnie nowych rzeczy – o sobie, o otaczających nas osobach, dosłownie o wszystkim. Ten tytuł bardzo otwiera oczy, edukuje, pozwala rzucić nowe spojrzenie na to, co nas otacza, i wyciągać wnioski. Dzięki niemu można też zmieniać trochę swoje zachowania i poglądy w niektórych kwestiach, więc jest to na pewno bardzo ważna oraz potrzebna rzecz – zwłaszcza na tym etapie naszego życia i rozwoju, gdzie jesteśmy jeszcze młodzi i nadal szukamy swojej ścieżki.
Angelika Izabela Kurowska: To jest przede wszystkim opowieść o ludzkich duszach; o tym, co mamy w sercu; o tym, żeby nie iść za tym, co widzimy, tylko za tym, co czujemy. Opowieść o braterstwie, o jedności, o czymś, co mam wrażenie troszeczkę zatraciło się w naszej rzeczywistości, bo przestajemy myśleć o tym, jak czuje się druga osoba – po prostu każdy stawia na siebie, więc w dużej mierze kieruje nami ego, a nie nasza dusza. Myślę, że to powinno się mocno zmienić i w tym musicalu bardzo walczymy, żeby to właśnie dusza była na pierwszym miejscu.
Hair
Teatr Muzyczny Proscenium / Scena Relax, Warszawa
Premiera: 25 kwietnia 2025 r.
Inscenizacja i reżyseria: Antoniusz Dietzius
Przekład: Paulina Skowrońska, Antoniusz Dietzius
Choreografia: Santiago Bello
Kierownictwo muzyczne: Jarosław Praszczałek
Przygotowanie wokalne: Adrianna Furmanik-Celejewska, Marta Dywicka
Reżyseria dźwięku: Artur Jóźwik
Reżyseria oświetlenia: Michał Piskorski, Krzysztof Gantner
Scenografia i rekwizyty: Antoniusz Dietzius, Bartłomiej Szrubarek, Mateusz Otłowski
Kostiumy: Paulina Skowrońska
Charakteryzacja: Dominika Zatońska-Mosior
Obsada: Mateusz Tomaszewski, Michał Talar, Angelika Izabela Kurowska, Marta Rodziejczak, Mateusz Otłowski, Dominika Sobol, Emilia Batko / Dominika Kozak, Liudmyla Aisata-Bolli, Anna Fijałkowska, Weronika Jeleśniański, Karolina Łykowska, Natalia Podsiadła, Karina Szurek, Wiktor Bałtaki, Jakub Boros, Daniel Hutor, Antoni Łuczak, Bartłomiej Szrubarek, Rafał Tomaka
Zespół muzyczny: Jarosław Praszczałek / Stanisław Łopuszyński (dyrygent, fortepian I), Stanisław Łopuszyński / Joanna Hondra-Praszczałek (fortepian II), Adam Jeleniewski (gitara elektryczna), Jakub Bruszewski (gitara basowa), Piotr Goździkowski (perkusja), Jarosław Wójcik / Michał Wojnarski (trąbka), Wiktor Wysocki / Szymon Herman (saksofon), Tadeusz Łazuka / Kornel Rastawicki (puzon)